De culinaire videowebsite Let's Cook It . TV

Herfst 2003

De universiteit Maastricht heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de invloed van visvetzuren op de gezondheid. Een gunstige invloed blijkt al bij het ongeboren kind te beginnen, wanneer het nog aan de moeder is gelinkt. Maar ook in ons verdere bruisende leventje gaan de visvetzuren voorbeeldig te werk. Ze bevorderen de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen. Bij de moeders kan het helpen, het optreden van postnatale depressie voorkomen. Geen doopsuikers meer maar een Hollandse Nieuwe, wèl even plannen voor de geboorte natuurlijk. Ook voor de ouderen is het eten van vooral vette vis belangrijk. Zo zou er dementie mee kunnen worden voorkomen en ook voor mensen die al eens een hartinfarct hebben gehad, kan het belangrijk bijdragen aan een langere levensduur. Tenslotte wees het onderzoek uit dat viseters minder kans op het ontwikkelen van diabetes mellitus en complicaties daarvan hebben. Het is maar dat u het weet. Uit heel andere cijfers blijkt dat de invoer van vis in Nederland gevoelig is afgenomen, maar liefst met tien procent. Er werd meer verse vis aan wal gebracht, maar veel minder diepvriesvis. Op zich natuurlijk een gunstige ontwikkeling maar wat zijn de gevolgen? Het aanbod aan garnalen, tong en schar, de belangrijkste soorten voor de Nederlandse visserij, namen gevoelig af. De prijzen voor garnalen gingen zeven procent omlaag maar de tarbot werd maar liefst elf procent duurder. Ook kabeljauw en schol werden iets duurder, de tong bleef merkwaardig genoeg zo goed als stabiel. Betekent het nu dat we langzamerhand dan toch gaan inzien dat de zee leeg raakt? Nou, ik denk van niet. Het is wel merkbaar dat er op de menukaarten van de restaurants meer alternatieve vissen staan. De topzaken proberen het vooral in de bijzondere vissoorten en de rest zoekt naar goedkopere alternatieven. Gezien deze ontwikkeling is het meer dan waarschijnlijk dat gekweekte vis meer en meer markt zal veroveren. En daar is op zich niets mis mee. Wie zeurt er nog over scampi, zalm, oesters, mosselen? Niemand toch. Dat ook de zeebaars, tarbot en de andere platvissen er op den duur aan moeten geloven, is niet te ontkennen. Echter wèl vermelden wat er op de kaart staat. Er staat op dit moment op bijna alle menukaarten "Bar de Ligne" terwijl er in het hele land maar een goede vijftig kilo per dag wordt aangevoerd, vreemd!! Er worden nu al enorme hoeveelheden tarbot gekweekt maar iedereen heeft wilde in huis, vreemd!! Wist u dat u de gekweekte tarbot, moet u natuurlijk wel de hele vis kopen en niet de filets, kunt herkennen aan de donkere buik? De buik van de wilde is mooi wit. Het probleem met de gekweekte is dat er nog maar nauwelijks controle op de kwaliteit is en er geen normen zijn. Bovendien moet er anders worden omgegaan met de gekweekte, bereidingstechnisch dan tenminste. Als u maar oplet! Aan het eind van het jaar wordt de griet, kabeljauw en schol minder van kwaliteit. Tarbot, tonijn, tongschar, zalmforel, zalm, tong, schaal- en schelpdieren zijn er volop en van goede kwaliteit. Met de rest van de vis moet u opletten. Ze is er wel, en vaak ook overvloedig, maar soms te duur en dan neem je beter een alternatief. Ik wens u een gezonde herfst toe. Hou het koppie erbij en maak u niet te druk, ondanks alles.
«

30-5-2006 @ 00:24